Kooktrends begin jaren '10
In de Jaren ’10 van onze eeuw begint Nederland langzaam op te krabbelen uit de economische crisis. De maatschappij is veeleisend en snel. Werk, hobby’s en een sociaal leven dienen succesvol gecombineerd te worden. Ook kinderen ervaren druk op school en hebben daarnaast meestal een scala aan activiteiten zoals sport en andere clubs. Mensen brengen veel tijd door online. Vanaf september 2013 kan men zich in Nederland abonneren op de “streaming video on demand” dienst Netflix. Het avonden lang series kijken (ook wel binge watching genoemd) is een tegenhanger van het hectische dagelijkse leven. Het lijkt er op dat veel mensen op zoek zijn naar een balans in hun leven; yoga en “mindfulness” cursussen zijn dan ook erg in trek.
In de meeste huishoudens is er vaak niet veel tijd om te koken en wenst men een snelle hap. Toch willen veel mensen ook zo gezond mogelijk leven. Een bedrijf dat hier heel slim op inspeelt is Hello Fresh. Voor een vast bedrag kun je bij hen een doos ingrediënten inkopen die bij je thuis bezorgd wordt. In deze doos zitten verse producten om drie of vijf keer een avondmaaltijd mee te koken. Aangezien dit Duitse bedrijf valt onder het zelfde moederbedrijf als Zalando kan het met een groot budget een enorme marketing machine draaiende houden. Met 150.000 klanten in Nederland en België loopt de dienst dan ook als een trein.
Ook supermarkten spelen in op het drukke leven van de Nederlanders. Onder aanvoering van Albert Heijn wordt de mogelijkheid geboden om online boodschappen te bestellen en deze vervolgens door “Albert” thuis te laten bezorgen of af te halen bij een pick up point. Andere supermarkten volgen al snel met hun eigen boodschappendiensten. Een nieuw concept is “Picnic”. Deze dienst is niet verbonden aan een bepaalde supermarkt, maar garandeert altijd de laagste prijs voor de artikelen en bezorgt de boodschappen gratis thuis. Deze dienst opereert op dit moment alleen nog in midden-Nederland, maar breidt zich snel uit.
Bij de echte kookliefhebber -die ook nog eens veel tijd heeft om in de keuken te staan- is de Israëlische/Britse kok Yotam Ottolenghi zeer geliefd. Hij publiceert vanaf 2008 meerdere zeer populaire kookboeken. Waar hij vooral om bekend staat is zijn liefde voor groente, welke hij in zijn gerechten vaak centraal stelt. Hoewel hij vlees en vis niet mijdt, vindt hij dat groente een glansrol mag hebben bij de maaltijd. Zijn gerechten zijn kleurrijk en vol smaak en bevatten vaak een grote hoeveelheid aan ingrediënten. Sowieso eten steeds meer mensen af en toe vegetarisch. Dit is mede vanwege het feit dat de vleesindustrie regelmatig negatief in de publiciteit komt, bijvoorbeeld in verband met de zogenaamde “plofkip”. Daarnaast worden de gezondheidsrisico’s van veel vlees eten ook steeds duidelijker.
Bij sommige mensen heerst een groot verlangen om extreem gezond te eten en te leven. Er ontstaat een grote “powerfood” beweging. Het aantal veganisten en raw food eters groeit explosief. Er ontstaat zelfs een nieuwe ziekte: orthorexia nervosa. Hieraan lijden mensen die obsessief bezig zijn met gezond eten. In de winkelschappen kom je steeds vaker zogenaamde superfoods tegen. Dit zijn producten die rijk zijn aan goede voedingsstoffen en antioxidanten en hierdoor positieve effecten zouden hebben op de gezondheid. Voorbeelden van superfoods zijn gojibessen, cacaobonen, hennepzaad en tarwegras. Maar ook bessen, rode druiven, knoflook, vette vis, olijfolie, bepaalde noten en donkere chocolade worden wel als superfoods gezien. Hoewel de meningen verdeeld zijn over het bestaan en de effecten van superfoods wordt er door voedselproducenten en door kookboekenschrijvers als Rens Kroes onmiskenbaar veel geld aan verdiend.
Mede gevoed door consumentenprogramma’s en organisaties als Foodwatch wordt de Nederlandse consument steeds kritischer. Zout en suiker worden in de ban gedaan. Ook tarwe wordt onder de loep genomen; veel mensen zoeken een alternatief voor brood en een steeds groter wordende groep mensen heeft een gluten allergie of intolerantie. Glutenvrije producten zijn daarom zeer in trek. Ook Inproba heeft een aantal glutenvrije producten in het assortiment, zoals de glutenvrije ketjap manis!