Kooktrends eind jaren '60
In de tweede helft van de jaren ’60 vond er een flinke maatschappelijke verschuiving plaats. Het was het begin van de Flowerpower, toenemend gebruik van drugs, rock ‘n roll… het was een tijd waarin de jeugd zich keihard begon af te zetten tegen de gevestigde orde en vooral ook tegen hun ouders.
De modernisering zette zich ook in de keuken voort. Er kwam meer keukenapparatuur om het werk van de huisvrouw te vergemakkelijken. Dankzij een spaaractie van Albert Heijn kwamen ruim 100.000 mensen in het bezit van een koelkast. Relatief nieuw nog was de oven en deze werd voornamelijk gebruikt voor het bakken van koekjes en taarten. Nu dat de huisvrouw beschikte over deze moderne apparatuur werd zij ook geacht het te gebruiken! Gelukkig zat bij de meeste apparatuur een handig kookboekje.
Tegelijkertijd ontstond er een nieuw fenomeen op het gebied van boodschappen doen, namelijk de zelfbedieningskruidenier. Mensen konden zelf hun boodschappen uitzoeken en pakken; dit was een revolutionaire verandering. Vervolgens trok ook een groenteboer of slager vaak bij de kruidenier in, waardoor het assortiment aanzienlijk uitgebreid werd. Dit vanuit Amerika overgewaaide concept was het begin van de supermarkt die ons huidige straatbeeld domineert.
Er was ook aandacht voor gezonde voeding. Het Zuivelbureau lanceerde in 1965 een zeer succesvolle en langlopende campagne die draaide om het stripfiguurtje Joris Driepinter. Joris dronk iedere dag 3 glazen melk en onder het mom “Melk is goed voor elk” werden kinderen geacht hetzelfde te doen. Vele generaties groeiden op met het idee dat veel melk gezond was. Tegenwoordig zijn de inzichten over melk iets genuanceerder en zijn er ook veel alternatieven voor melk beschikbaar, zoals amandelmelk en sojamelk. Kokosmelk is al wat langer gemeengoed en wordt vooral als smaakmaker ingezet.
Heeft u zin om eens te koken met kokosmelk? Op onze website vindt u deze lekkere recepten: